Les Bergeres

Härr kan ni föra diskussion om texten.

Kommentarer
Postat av: Isabella

Ja.. vad exakt ska man analysera kan ju vara bra att veta?

2011-03-03 @ 16:35:29
Postat av: Anonym

Han gick igenom på lektionen i tisdags.. du var där och fick ett texthäfte?



Det jag kommit fram till hittils, har läst ett par sidor hittils är att det utspelar sig i Frankrike och mannen får besök vilket inte händer ofta. Alltså bor han och hans familj (är de systrar, döttrar eller hustru o dotter?) två kvinnor, ute på vischan lite bortsides från andra hus. Ett glesbebyggt område ivartfall. Mannen får besök av en vän han inte träffat på flera månader. Denne vän verkar vara en spontan person som inte gör varje sak för länge. Detta eftersom han gett sig ut på e vandring men behövde träffa folk o vek av vägen till huvudpersonens gård. Alltså är han någon som vill vara för sig själv men som är alldeles för social för det egentligen. Ingen enstöring iallafall..

2011-03-03 @ 20:40:35
Postat av: Klara

Det var jag, Klara, som skrev ovanstående inlägg! Missade att skriva mitt namn:)

2011-03-03 @ 20:42:54
Postat av: Isabella

Jo visst, men vad är det han vill att vi ska titta på och analysera? Jag har texten men just nu beskriver du ju bara personerna/handlingen.. vad är huvudfokuset - ska vi lista ut när det utspelar sig/ska vi analysera varför karaktärerna är som de är och varför de ev. kompletterar varandra/ska vi lista ut budskapet med texten/ska vi göra allt det där? Vad är den konkreta uppgiften - Läs texten och analysera VAD?

2011-03-04 @ 11:35:03
Postat av: Tobias

Lite information till er alla:

När det gäller termen analys så har jag kollat runt lite och backar lite på den punkten. Den korrekta termen jag syftar på är tolkning av texten. Dock ska detta innebära att man gör en analys. De som känner att de vill ha mer information om de båda begreppen så har jag texthäfte med förklaringar och exempel på de båda.

Jag vill att ni utnyttjar de sakerna vi gått igenom för att angripa texten och fundera över dess innehåll. Analysera exempelvis tema, karaktärer, symbolik, struktur, miljö osv för att börja reda ut innehållet i texten. Välj vad som funkar bäst för er läsning och tolkning.

2011-03-07 @ 09:20:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0